Dotbilsarda
Vur / Yağmala / Yeniden, İngiliz oyun yazarı Mark Ravenhill’in 2007 yılında yazdığı 17 kısa oyun ve 1 radyo oyunundan oluşan epik bir oyundur.
Vur / Yağmala / Yeniden, savaş, barış, otorite, özgürlük, demokrasi, suç, ceza, hastalık kavramlarını kullanarak bugünün kaosunu anlatır.
Projenin tamamı savaşı her açıdan ele alır ve savaşın bireyin üzerindeki etkisini gösterir. Barış için savaş artık kaçınılmazdır…
Oyunlar Mark Ravenhill tarafından “2007 Edinburgh Festivali” kapsamında “Ravenhill for Breakfast’” projesi için yazılmış ve
her gün bir oyun, oyuncular tarafından okunmuştur.
Nisan 2008’de Londra’da farklı tiyatrolar (Paines Plough, The National Theatre, The Gate Theatre, Royal Court ) tarafından paylaşılarak
üç hafta boyunca tüm oyunlar sahnelenmiştir.
Vur / Yağmala / Yeniden, DOT ve BİLSAR işbirliği ile DotBilsarda projesi olarak Ekim 2008’de Bilsar Binası’nda sahnelenmiştir.
Proje mekanı, tasarımcı Yeşim Bakırküre tarafından bina girişinden başlayarak, kahve servis alanı, gösteri alanına geçiş ve 17 oyun için tasarlanmış büyük oyun dekoru ile tüm projeye yönelik bir tasarım olarak hazırlanmıştır.
Toplam 8 ay süren DotBilsarda projesi kapsamında,her ay yeni 2 oyun prömiyer yapmış, Haziran 2009’da oyunların hepsinin ardarda sahnelendiği ve tüm gün süren 6 özel/toplu gösterimle birlikte proje sona ermiştir.
OYUNLAR
Dün Meydana Gelen Bir Olayda… / Yesterday An Incident Occured
Kayıp Cennet / Paradise Lost
Korku ve Sefalet / Fear and Misery
Savaş ve Barış / War and Peace
Troyalı Kadınlar / Women of Troy
Dünyalar Savaşı / War of the Worlds
Tahammülsüzlük / Intolerance
Aşık Kadınlar / Women in Love
Mikado / The Mikado
Aşk (için her şeyi yaparım ama bunu yapmam) / Love (But I Won’t Do That)
Tanrıların Şafağı / Twilight of the Gods
Mahşer / Armageddon
Ana / The Mother
Bir Ulusun Doğuşu / Birth of a Nation
Suç ve Ceza / Crime and Punishment
Odysseia / The Odyssey
Cennet Yeniden
Oyunlar Hakkında
Vur / Yağmala / Yeniden oyunları, yapı olarak birbirinden ayrılan kısa oyunlardan oluşsa da, Mark Ravenhill bütün oyunları tematik ve
oyun kişileri olarak bir havuzda toplamayı başarıyor.
Oyunlar konu olarak dünyanın 11 Eylül saldırısından sonra içine düştüğü endişeleri, korkuları anlatıyor.
Ravenhill’in dil olarak epik anlatımlar kullandığı oyunlarda, yazarın oyun yazarlığına başladığı tarihten bu zamana kadar kullandığı
anlatım biçimlerinin bir yelpazesini görebiliyoruz.
Bu epik döngüde kimi zaman oyuncular sadece anlatıcılar olarak yer alırken, kimi zaman da oyun karakterlerine bürünüyorlar ama
yaşadıkları bozuk düzenden bir çıkış bulamıyor, toplum içerisinde silinmek zorunda kalıyorlar.
Mark Ravenhill diğer oyunlarında da olduğu gibi bu dünyadan çıkış seçeneklerini sunmuyor.
Durumu bütün dinamikleri ile anlatmaya çalışıp, seyircileri bu konuda nerede durduklarını sorgulamaya ve kendi çözüm yollarını bulmaya zorluyor.